Robot bewijst waarde bij migratie
“Robots kunnen zeer goed worden ingezet in de financiële sector. Wij gebruiken op dit moment met succes een robot bij een migratie van polissen naar een nieuw systeem”. Dus stellen Karin Terburg, associate manager ITDS en Pim Wilbers, business consultant ITDS: “ITDS is er klaar voor om klanten bij Robotic Process Automation (RPA) te ondersteunen.”
De rol van de robot bij de migratie zegt alles over de toegevoegde waarde ervan: ‘Vroeger moest de acceptant alle polissen handmatig overzetten. Nu leren we met beeldherkenning de robot deze procesflow aan en die voert het vervolgens automatisch uit. Dankzij een proefmigratie en een audittrail zijn we volledig in control gedurende het migratietraject. We voeren een proefmigratie uit, wat ons vooraf inzicht geeft hoe de daadwerkelijke productmigratie gaat verlopen. Achteraf wordt met de audittrail vastgelegd welke polissen zijn overgezet en welke niet.’
Inzet is laagdrempelig
‘In de financiële sector heb je veel repetitieve handelingen die robots makkelijk kunnen overnemen. Bij bovengenoemde migratie leidt dit tot veel voordelen. De robot verwerkt meer polissen per minuut met minder kans op fouten en de robot kan dag en nacht doorwerken. Dat scheelt enorm op de totale doorlooptijd van de migratie. Ook is een robot verrassend goedkoop en de installatie binnen één week geregeld! Dat maakt het voor bedrijven erg laagdrempelig om een robot in te zetten, zowel qua kosten als qua impact op de organisatie.’
‘Natuurlijk is nog veel ruimte voor verbetering. Zo is de robot erg afhankelijk van de snelheid van het backofficesysteem. Daarnaast kan ie nog niet omgaan met veranderingen of uitzonderingen. Gelukkig komt daar snel verandering in. Waar je nu nog elke uitzondering zelf moet inbouwen, kan de robot dit dankzij zelflerend vermogen in de toekomst zelf doen. Hierdoor kan de robot ook ingezet worden op maatwerkgevallen.’
Rol ITDS in het voortraject
‘Met het inzetten van robots tijdens migraties zal de toegevoegde waarde van ITDS in het voortraject komen te liggen. We weten welke voor- en nadelen de robot voor de klant biedt. Waar de leverancier van robots alleen technische kennis heeft en de klant zelf minder ervaring heeft met het inzetten van robots, kan ITDS de klant ondersteunen. Zo focussen wij ons op onze core competence: het snijvlak van business en IT.”