Digitale innovatie: de laatste zomer trends

digitale innovatie


De zomerperiode staat bekend als een wat rustige periode op zakelijk vlak, maar met de huidige technologische mogelijkheden, denk aan machine learning, blockchain en AI, blijken verschillende financiële aanbieders deze zomer zeker niet stil te zitten. Of het nou hier bij ons in Nederland is of elders in de wereld. Maar over welke ontwikkelingen hebben we het nu eigenlijk precies? In deze rubriek vind je een aantal voorbeelden van innovatieve partijen uit de branche die elk op hun een eigen manier inspelen op jouw zomer.

 

1. ‘Fizzy zet blockchain in bij vertraging’

Eindelijk is het dan zover! De reis waar je zolang naar uitkeek is aangebroken. Je staat op het vliegveld, klaar om te vertrekken. Opeens krijg je te horen dat je vlucht geannuleerd is! Wat nu? Met Fizzy, het nieuwe initiatief van AXA, worden vluchten direct verzekerd via Blockchain technologie. Heeft een vlucht meer dan twee uur vertraging, dan wordt de consument direct uitbetaald. Ook als die vertraging komt door een staking of slecht weer. Bij het afsluiten van de verzekering wordt er automatisch een contract in de chain gezet, die verbonden is met alle vluchtinformatie. Bij vertraging wordt er een seintje gegeven aan het systeem. Er zijn nu slechts enkele vluchten gedekt, maar nog dit jaar wordt aan uitbreiding gewerkt.

 

2. ‘Starr biedt reisverzekeringen aan via Facebook Messenger’

Jongeren reizen veel, en ze zijn nooit zonder hun mobiele apparaten. Daar speelt de in Hong Kong gevestigde dochteronderneming van Starr op in door hun Facebook Messenger-chatbot te lanceren. Het doel is om verzekeringen te verkopen aan jongeren. Door de toepassing van AI-technologie vereenvoudigt Starr het koopproces van het aanschaffen van reisverzekeringen. Maar hoe? Starr stelt bijvoorbeeld haar consumenten een aantal automatisch ingestelde vragen via Facebook Messenger omtrent hun reis of verzekeringswensen. De Chatbot van Starr is afgestemd op hun mobiele levensstijl en biedt aan het einde van het 1-op-1 gesprek een passende verzekering aan die aansluit bij  de wensen en behoeften van de klant. Dat allemaal zonder ‘menselijke’ hulp. Het bedrijf is van plan om de chatbot uit te breiden door de klantenservice-mogelijkheden te verbeteren en meer applicaties te ontwikkelen, inclusief het afhandelen van claims.

 

3. ‘Vigi de meest handige verzekering in een app’

Maak kennis met de app ‘Vigi’. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf dat met vijf man werkt aan de meest handige verzekering die je je kunt voorstellen. Het idee: ‘on-demand, mobile-only, reis- en productverzekering aanbieden met een uitgebreide standaarddekking’. Denk hierbij aan het verzekeren van bagage en het bieden van 24/7 ongevallen-assistentie. Middels de locatietechnologie van de app is de gebruiker automatisch verzekerd op zijn reis en betaal je alleen voor de dagen dat je echt op reis bent. In de app kun je een specifieke verzekering als artikel toevoegen aan je winkelmandje. Je ziet dan direct wat de kosten zijn per dag. Met een druk op de knop schakelt de gebruiker de gekozen verzekering aan en uit, op elk gewenst moment. In geval van schade of diefstal kan de gebruiker eenvoudig een claim indienen via de app.

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Insights