Veranker innovatie in het hart van je bedrijf

Gerrit Vos

Sommige banken en verzekeraars tuigen innovatielabs op, anderen proberen initiatieven buiten de organisatie te laten bloeien. Maar levert dit nou echt wat op? Wees niet tevreden met ideeën, maar bouw gericht aan succes. En veranker innovatie in de hart van het bedrijf, vindt Gerrit Vos.

 

Disruptie als modewoord

Het modewoord van de afgelopen jaren: disruptie. Fintechs en startups presenteerden zich als het ei van Columbus. Het zou een kwestie van tijd zijn tot de wereld hen zou volgen. Maar wat zien we? De meesten hebben het niet gered. De praktijk is namelijk weerbarstiger dan men denkt. Kijk bijvoorbeeld naar bunq. De mogelijkheden van de dienst zijn nog beperkt, alleen puristen maken er gebruik van. De verliezen zijn echter aanzienlijk. Het zullen straks dus externe financiers zijn die de koers bepalen. Het kan ook anders. Adyen, Revolt en Cloudlendinginc hebben geen grote mond, maar laten zien wat ze kunnen. De beurgang was voor Adyen een beloning voor hun inspanningen.

 

Van innovatielabs tot startups kopen

Natuurlijk heeft de markt behoefte aan nieuwe ideeën en initiatieven. Vooral grote organisaties worstelen met innovatie. Ze voelen de druk om met nieuwe producten te komen, terwijl ze geconfronteerd worden met hun eigen bureaucratie. Sommige banken en verzekeraars hebben innovatielabs ingericht (een hok met banken, Ikea-tafels en een bord vol post-its), anderen zijn uitgeweken naar hippe innovatiecentra waar de creativiteit van de muren druipt. Of men koopt gewoon een succesvolle startup. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Maar hoe integreer je de successen van die innovatielabs of aangeschafte startups in de business? In de praktijk van vandaag zie ik twee mogelijkheden: de bestaande business wordt sterfhuis of het lab wordt het sterfhuis. Varianten heb ik niet gezien. Vergelijkingen met laboratoria van farmaceuten gaan niet op, omdat hun lab onderdeel is van het proces. Sterker nog, research & development en daarmee innovatie is essentieel in de bedrijfsvoering. Hoe krijg je dat voor elkaar als bank of verzekeraar?

 

Innovatie vanuit de organisatie

Allereerst vind ik dat innovatie vanuit de organisatie moet komen. De noodzaak om te innoveren moet verankerd worden in het hart van de organisatie. Dat kost tijd en geld, maar anders wordt het niks. Een voorbeeld van hoe dit kan mochten we onlangs meemaken. Een grote organisatie nodigde ons uit voor een interne innovatiecompetitie. Alle medewerkers mochten ideeën aandragen. De directie maakte een selectie en gaf business units twee maanden de tijd om de ideeën uit te werken. Het leuke was dat elke unit het idee toegewezen kreeg dat het verst van hun business afstond. Ze mochten gebruik maken van externe expertise, klanten en zelfs concurrenten. De beste drie ideeën worden nu uitgewerkt.

 

Een cultuur waarin ideeën kunnen groeien

Ten tweede moet er gebouwd worden aan een bedrijfscultuur waarin medewerkers hun ideeën kunnen realiseren. Door in teamverband te sparren, klanten en leveranciers te betrekken en innovaties te combineren met bestaande activiteiten. Bedrijven als Google, Amazon en Facebook varen hier wel bij. Teams krijgen er veel vrijheden en verantwoordelijkheden. En omdat ze met beide benen in de praktijk staan, weten ze wat haalbaar is en wat niet. Een stuk praktischer en effectiever dan het buiten de organisatie genereren van ideeën. Breng innovatie daarom naar binnen. En werk aan échte disruptie door te doen. Door samen aan de slag te gaan, met zoveel mogelijk disciplines. Alleen zo wordt innovatie vanzelfsprekend binnen het hele bedrijf.

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel