Olivier maakte de stap van sociaal werker bij een zorgboerderij naar consultant bij ITDS
Olivier Hunnik maakte in 2022 een opvallende switch: zes jaar lang werkte hij als sociaal werker op een zorgboerderij, nu is-ie consultant bij ITDS. Als product inrichter bij een volmachtbedrijf voor verzekeraars is hij onderdeel van een projectteam dat werkt aan de implementatie van een decision automation software die premies berekent en vergelijkt. ‘Ik ben veel met codes en getallen bezig, maar het is óók mensenwerk.’
Olivier Hunnik wist al vanaf jonge leeftijd dat hij graag met mensen wilde werken. Met een Bachelor Social work op zak, ging hij in 2016 aan de slag bij een zorgboerderij als sociaal werker. Daar heeft hij als begeleider jongvolwassenen met een zorgvraag geholpen. In deze baan heeft hij zijn soft skills goed kunnen ontwikkelen. ‘Het is heel mooi en dankbaar werk. Ik heb heel veel kunnen leren van mijn collega’s en van het werk zelf. Het is heel bijzonder om een bijdrage te kunnen leveren aan mensen van mijn eigen leeftijd met een zorgvraag.
Gedurende zijn dienstverband had Olivier een Master Sociologie behaald. Tijdens deze Master ontdekte hij dat hij klaar was voor een nieuwe uitdaging. ‘Het waren zes leerzame jaren, maar ik wilde graag iets meer de analytische kant op. Daarom besloot ik in de zomer van 2022 het implementatie traineeship te doen bij ITDS waarna ik gelijk aan de slag kon als product inrichter bij een verzekeringsbemiddelaar.” Het volmachtbedrijf vertegenwoordigt de belangen van Nederlandse verzekeraars door middel van een platform dat verzekeraars vergelijkt op basis van onder andere premies en voorwaarden. Het systeem achter het vergelijkingsplatform was alleen toe aan vernieuwing. Zo kwamen ze uit bij ITDS. “Ze schakelden ITDS in, omdat onze consultants zowel kennis hebben van systeemimplementaties als van de verzekeringswereld.”
Nieuw platform
Als product inrichter is Olivier verantwoordelijk voor het implementeren van producten – in dit geval de verzekeringstarieven – voor het vergelijkingsplatform. ‘Ik vertaal de berekening van de verzekeraar naar een product in het platform, zodat daar vervolgens de juiste premie uitrolt voor de consument’, vertelt Olivier. De rol van product inrichter is essentieel, omdat je aan de basis van elk product staat. ‘Stel, je komt als consument op een vergelijkingswebsite voor verzekeringen, dan krijg je je persoonlijke premie te zien – aangepast aan jouw wensen. Het is de product inrichter die zo’n premie berekent en het product implementeert, aan de hand van premiefactoren.’
Alle neuzen dezelfde kant op
Op de IT-afdeling van het volmachtbedrijf werken ze Agile, in teams van scrum masters, product owners en developers. Als product inrichter hoort Hunnik bij die laatste groep. Binnen deze agile werkwijze komen Oliviers sociale vaardigheden als voormalig sociaal werker goed tot zijn recht. Goede communicatie en inlevingsvermogen is namelijk essentieel om een goed product neer te zetten. Zijn sociale vaardigheden heeft hij daarnaast ook gebruikt om de agile werkwijze van een verbeterslag te voorzien. ‘Samen met de scrum master en m’n ITDS-collega Jorian de Jonge heb ik de agile werkmethodes verder ontwikkeld en een upgrade gegeven.’
‘Daar kwam ook een groot deel verandermanagement bij kijken’, vertelt Hunnik. ‘Hoe krijg je collega’s mee als je op een nieuwe manier wilt werken? Daarin kwam m’n ervaring als sociaal werker ook weer goed van pas: ik weet hoe ik iemands intrinsieke motivatie aanwakker. Je moet heel goed luisteren en op het juiste moment doorvragen. Maar het was ook touwtrekken, hoor: verandering binnen de IT-wereld is heel complex, want dingen gebeuren vaak al jaren op dezelfde manier. Net als in de zorg, eigenlijk. Daarom is een frisse blik noodzakelijk.’
En dat is precies waar ITDS zo goed in is, vindt Hunnik. ‘Omdat we een externe partij zijn, kijken we net weer even anders naar bepaalde zaken. We snappen goed wat de klant op welk moment nodig heeft. We zeggen nooit: ‘Jullie doen iets verkeerd’. Nee, we zoeken sámen naar een oplossing.’ Lachend: ‘Daarin durven we ook kritisch te zijn, en spelen we graag advocaat van de duivel.’
Werken met een glimlach
Vraag je Hunnik waarom hij het werk als sociaal werker zo leuk vond, dan hoeft-ie niet lang na te denken. ‘Ik zag cliënten altijd met een glimlach naar huis gaan.’ Of dat als ITDS-consultant ook zo is? ‘Jazeker, dit werk geeft me veel voldoening. Het grote verschil is alleen dat ik in de zorg vooral met problemen bezig was, terwijl het bij ITDS juist draait om de oplossing.’