Hoe het geïntegreerde systeem van Miles kredietaanvragen snel en compliant houdt

Kredietaanvragen zijn tijdrovende maar noodzakelijke processen waar elke leasemaatschappij mee te maken heeft. Automatiseren is een optie, maar hierbij wordt geen rekening gehouden met strenger wordende wet-en regelgeving. Denk aan Anti Money Laundering (AML), Countering the Financing of Terrorism (CFT) en de UBO-vereisten. Deze verplichten leasemaatschappijen tot steeds meer controle-en rapportageverplichtingen, met als gevolg: een groeiende administratieve last. Hoe blijf je als leasemaatschappij voldoen aan deze eisen, zonder in te leveren op snelheid, klantvriendelijkheid of efficiëntie? Finn Sweer – Senior Business Consultant bij ITDS – legt uit hoe het geïntegreerde systeem van Miles uitkomst kan bieden.  

Controle zonder compromis

Steeds meer leasemaatschappijen zetten stappen richting het automatiseren van hun kredietbeoordelingsproces. In 2024 is het voor veel organisaties gebruikelijk geworden om kredietchecks onder te brengen bij externe partijen. Daarbij wordt klantdata doorgestuurd en wordt op basis van vooraf ingestelde criteria een kredietscore bepaald. Hoewel dit al efficiëntie oplevert, blijkt dat deze beoordelingstrajecten in de praktijk nog vaak losstaan van andere noodzakelijke controles, zoals op het gebied van AML, CFT en UBO.

Deze gefragmenteerde aanpak leidt tot langere doorlooptijden en vergroot de kans op inconsistentie. Door juist deze processen te integreren binnen een systeem als Miles – dat door veel leasemaatschappijen als centraal ERP-systeem wordt gebruikt – kunnen kredietbeoordeling en compliance samenkomen in één geautomatiseerde workflow.

Een wijziging in contractvoorwaarden, zoals looptijd of kilometrage, kan automatisch leiden tot herbeoordeling van de kredietwaardigheid. Ook bij voorwaardelijke goedkeuringen, zoals de toevoeging van een medecontractant, kan het systeem relevante vervolgstappen automatisch aanmaken. Door vooraf scenario’s vast te leggen en workflows te configureren, ontstaat een gestroomlijnd proces dat minder afhankelijk is van handmatige acties.

Smooth and fast

Dankzij deze geïntegreerde aanpak verloopt het kredietproces consistenter en met meer grip op de uitvoering. Leasemaatschappijen krijgen beter zicht op de naleving van compliance verplichtingen, doordat deze structureel zijn geïntegreerd in het aanvraagproces. Tegelijkertijd kan de doorlooptijd van een kredietaanvraag in veel gevallen worden verkort, doordat controles automatisch worden uitgevoerd op basis van beschikbare gegevens.

Voor klanten betekent dit in de praktijk dat aanvragen sneller worden opgepakt.  Waar mogelijk worden standaardaanvragen grotendeels automatisch beoordeeld, wat de snelheid en efficiëntie van het proces ten goede komt. Voor de organisatie zelf betekent dit minder foutgevoelige stappen, een lagere administratieve belasting en een betere voorbereiding op toekomstige wet- en regelgeving – zonder concessies te doen aan de zorgvuldigheid van risicobeoordeling.

Wil je weten hoe jouw organisatie stappen kan zetten richting geautomatiseerde én compliant kredietbeslissingen? ITDS helpt je van visie naar werkende praktijk – met bewezen kennis van Miles én van wetgeving.

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel