Leon: persoonlijke groei vanuit de inhoud
Twee jaar terug startte Leon op zijn eerste opdracht als Implementatie Consultant voor een polis- en administratiesysteem bij een grote internationale verzekeraar. Dit was een groot project waar alle kernverzekeringssystemen vernieuwd moesten worden. Leon vertelt: “Als onderdeel van een team ITDS consultants was mijn doel om de snelheid van oplevering te verhogen en te helpen met het ontwikkelen van nieuwe verzekeringsproducten en -functionaliteiten.”
“Het project draaide al een tijdje en ik kwam dan ook in een goed geoliede machine binnen. Je maakt in de eerste dagen kennis met de verschillende collega’s. En als je geen vliegende start maakt, dan loop je direct achter. Met strakke deadlines en veel nieuwe functionaliteiten die gerealiseerd moeten worden, weet je dat je direct van toegevoegde waarde kan zijn in een operationele rol.”
Niet een probleem: een puzzel
“Juist omdat ik vanuit een inhoudelijke rol gestart ben op mijn eerste project heb ik een steil groeipad gecreëerd. Als Implementatie Consultant ben je bezig met het correct klaarzetten van verzekeringsproducten in het nieuwe administratiesysteem. Wat vroeger op het legacysysteem kon, moet nu ook mogelijk zijn. En natuurlijk wat extra. Je kunt je voorstellen dat je als verzekeraar een back-office medewerker meer keuzes wil geven in een verzekeringsaanvraag, dan wanneer iemand met een paar swipes een verzekering afsluit via de app.”
“Mijn rol was om deze verschillende functionaliteiten in de User Interface te bouwen. Zo zorgen we dat de klant sterke verzekeringsdialogen heeft voor hun administratieportaal. Zowel voor de eigen medewerker, de intermediair als voor de digitale kanalen. Omdat ik in het begin vooral bezig was met het bouwen van kleine functionaliteiten, leerde ik snel wat wel – en ook juist niet – werkt. Zo pak je elk probleem aan als een puzzel die gelegd moet worden.”
Van ‘rookie’ naar expert
“Na een tijdje zie je steeds sneller waar problemen kunnen ontstaan en bedenk je andere constructies om te zorgen dat het verzekeringsproduct zo stabiel mogelijk is. Hierdoor word je steeds beter in het realiseren van wensen van de klant. Met het gevolg dat je voor overleggen wordt aangehaakt om vanuit inhoudelijke kennis belangrijke stakeholders te overtuigen van een nieuwe, andere of betere manier van werken. Dat maakt dit werk ontzettend gaaf.”
“Met mijn eerste projectervaring rijker werd ik met ITDS collega’s als ‘expert’ op het gebied van systeemanalyse bij andere verzekeraars ingezet om nieuwe verzekeringsdialogen te realiseren. Met remote werken als het ‘nieuwe normaal’ bracht dit zeker uitdagingen met zich mee. Want waar je normaal even bij iemand langs loopt op kantoor, moet je ze nu digitaal te pakken krijgen om zo de laatste specificaties op te halen. Maar door het behalen van de deadline – met een oplevering die direct gereed was voor go-live – was dit zeker een succesvolle realisatie.”
Nu komt alles samen
“Op mijn huidige opdracht komt alles samen: informatie analyse, procesverbeteringen en het allerleukste; kennis overdragen. Ik zorg dat alle verzekeringsproducten die op het oude systeem staan, in het nieuwe systeem gebouwd worden. Zo werk ik technische analyses uit, om het verzekeringsproduct naadloos aan te laten sluiten op het nieuwe systeem met werkende premies en STP functionaliteiten. Daarnaast zorg ik dat interne medewerkers van de organisatie meedraaien bij het bouwen van nieuwe verzekeringsproducten. Hierdoor doen zij kennis op van de werking van het nieuwe systeem. Uiteindelijk worden zij namelijk de functioneel beheerders. In de afgelopen negen maanden hebben wij met het team van de klant, leverancier en ITDS consultants 17 verschillende verzekeringsproducten opgeleverd. Dit helpt ons enorm om de ambitieuze go-live datum ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.”
“Omdat je al veel kennis hebt van andere projecten, ben je ook een bron van kennis binnen een nieuw project. Zo denk ik ook mee met best-practice processen die toegepast worden op het project en voor lang daarna. Want waarom zou je een organisatie het wiel laten uitvinden als je als consultant vanuit jouw ervaring een ruime keuze ‘aan wielen’ kan aanbieden?”