Hannah & Max: echt aan de slag op hun eerste opdracht

ITDS Business Consultants - Max en Hannah

 

Een vliegende carrièrestart maken? Daar kozen elf net-afgestudeerden afgelopen november voor door te starten met het Business Consultancy Traineeship bij ITDS. Door middel van uiteenlopende trainingen en een stageopdracht werden zij in no time klaargestoomd om aan de slag te gaan als Business Consultant in de financiële sector. Eerder vertelden Marith en Robbert over de trainingsweken. Nu blikken Hannah en Max terug op hun stageopdracht – waar ze écht aan de slag konden met hun opgedane kennis.

 

Om even praktisch te beginnen: hoe zag jullie stageopdracht eruit?

Hannah: “Mijn stageopdracht was bij een belangenorganisatie voor huiseigenaren. Sinds een half jaar zijn ze bij deze organisatie bezig met een groot innovatietraject. Ze willen hun verschillende services klantgerichter maken en zijn bezig met de implementatie van een nieuw CRM systeem. Eén van onze ervaren collega’s Teus is Projectmanager op dit traject. Mijn rol was het ondersteunen van Teus in zijn taken en het begeleiden van een aantal werkgroepen. Een onwijs leuke en gevarieerde rol dus.”

Max: “Mijn rol en stageopdracht is heel anders dan die van Hannah. Ik ben gestart bij een rechtsbijstandsverzekeraar als Business Analist. En goed nieuws is: ik kan hier de aankomende weken mijn opdracht voortzetten. Ze zijn bij deze verzekeraar bezig met de implementatie van een nieuw polisadministratiesysteem, waarvoor 24 producten ingericht moeten worden. Met een team ITDS’ers richt ik deze producten in. Als Business Analist ben ik aan de ene kant bezig met het uitvragen van de specificaties en aan de andere kant met het inrichten van het de functionele aspecten van het systeem. De echt technische aspecten worden door de mensen van Salesforce zelf gedaan.”

 

En, hoe is de eerste opdracht bevallen?

Max: “Erg goed. De dagen vliegen voorbij moet ik zeggen. Het is heel lekker, om na de zes trainingsweken, in de praktijk aan de slag te gaan en je écht nuttig te maken op werkgebied. Daarnaast leer je in de praktijk pas wat er mogelijk is. Salesforce is een systeem waar je gigantisch veel mee kunt en ik leer steeds nieuwe (technische) vaardigheden. Ik haal onwijs veel energie uit het werk.”

Hannah: “Ook ik keek – na de trainingsweken – heel erg uit om op de stageopdracht aan de slag te gaan. De trainingsweken waren vrij intensief. Het is gaaf om echt de stap te maken naar het werkveld. Op mijn opdracht werkte ik met veel verschillende mensen met verschillende achtergronden. Allemaal passievolle mensen, die samen wat nieuws neer willen zetten. Het is leuk om daar een bijdrage aan te kunnen leveren.”

 

Wat heb je meegenomen uit de trainingsweken naar de stageopdracht?

Hannah: “Veel trainingen worden pas echt tastbaar in de praktijk. Neem bijvoorbeeld het Agile werken. Dit kende ik eigenlijk nog helemaal niet voor ik bij ITDS begon. Hier hebben we een aantal trainingen in gehad en ook ons ‘Scrum Master’ examen gehaald. Het is leuk om onderwerpen als driewekelijkse sprints, sprint reviews, een product backlog en user stories in de praktijk toe te passen. En te zien dat dit echt effectief is.”

Max: “Ook ik ben op mijn stage onderdeel van een Agile Scrum Team en neem mijn kennis hierover mee. Over het systeem moest ik nog wel veel leren, want tijdens de trainingsweken hebben we geen inhoudelijke Salesforce training gehad. Voor ik aan de slag ging op mijn stageopdracht heb ik daarom nog een aantal extra cursussen gevolgd om up to speed te komen. De rest leer ik eigenlijk al werkende.”

  

Welke uitdagingen kom je in de praktijk tegen?

Max: “Op mijn opdracht spraken, zeker de technische teams, in vaktaal wat je nog niet kent. Op het begin was het soms lastig bij te benen en moest ik zoeken waar bepaalde woorden of afkortingen vandaan kwamen. Daarnaast – heel praktisch – vond ik het soms moeilijk in te schatten hoe lang je met een bepaalde taak bezig bent voor je het op kunt leveren. ”

Hannah: “Heel eerlijk, in het begin vond ik mijn opdracht best uitdagend. Ik stapte midden in een groot project wat al een tijd gaande was. En je komt in een groep mensen terecht met heel veel expertise, terwijl ik zelf nog best wel ‘blue’ bent qua inhoud. Soms is het lastig bij te houden. Denk aan vragen als: waar gaat het precies over en wie is het aanspreekpunt voor specifieke zaken? Zeker nu alles digitaal is.”

 

Hoe is dat voor jullie, alles digitaal?

Max: “Het digitale vind ik eigenlijk goed te doen. Het heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Een groot voordeel is natuurlijk dat je geen tijd meer kwijt bent aan reizen. Je start je computer op en kunt gelijk aan de slag. Maar je hebt op het begin van een project – zeker als starter – best wat vragen. De drempel om ‘iemand even op z’n schouder te tikken’ ligt wel hoger dan als je samen op kantoor werkt.”

Hannah: “Het digitale is zeker een extra uitdaging. Je ontmoet heel veel mensen (alleen) online. En er zijn heel veel besprekingen, waardoor iedereen erg druk is. Het is moeilijk om dan de tijd te pakken om even kennis te maken of bij te kletsen. Het is daarom fijn als jouw opdracht met een collega van ITDS samen is. Met Teus had ik dagelijks contact over Teams en we planden iedere week een moment in om samen te sparren over een aantal zaken. Je wordt in het diepe gegooid, maar wel onder goede begeleiding.”

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel