Doe-het-zelf-systemen: goedkoop of duurkoop?
Van zelf ontwikkelen naar standaardpakketten naar… zelf ontwikkelen. Gerrit Vos loopt al een tijdje mee en heeft gezien hoe banken en verzekeraars nog altijd zoeken naar de slimste manier om met systeemontwikkeling en -beheer om te gaan. En heeft daar zijn gedachten over.Â
Tot de jaren negentig ontwikkelden verzekeraars en banken hun eigen systemen. Ze schaften mainframes aan en huurden specialisten in om te helpen bij het inrichten en onderhouden. Dat moest ook wel; er waren gewoonweg nog geen pakketten op de markt. Doe-het-zelf, was het devies.
In de jaren negentig zagen softwarebedrijven een gat in de markt en ontwikkelden standaardpakketten. Een van de eerste op de Nederlandse markt was Life400 van Paxus. Het toenmalige Amev en ABN waren de eerste gebruikers. De pakketten werden zodanig verbouwd dat ze in weinig meer leken op de standaard. Het gevolg: de kosten voor softwareontwikkeling verdubbelden. En dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Uitbesteden en toch door blijven sleutelen
De reactie was voorspelbaar: uitbesteden, liefst naar lagelonenlanden als India of China. De beloofde besparingen bleven echter uit. Op de hoofdkantoren bleef men namelijk gewoon sleutelen. Dit tot vreugde van de outsourcingspartijen, die er alleen maar meer werk aan kregen. De lagelonenlanden werden door hun populariteit ondertussen hogelonenlanden. Banken en verzekeraars gingen dus weer op zoek naar alternatieven.
Een aantal maatschappijen denkt dit gevonden te hebben in – kijk eens aan, de cirkel is rond – zelfbouw. Niet met bestaande talen als Java of .net, maar met nieuwe tools: Low Code Systems als Outsystems, Mendix, Betty Blocks en WEM. Volgens de leveranciers hoef je hiermee niet meer technisch te zijn om systemen te ontwikkelen. Mensen uit de business kunnen dus bedenken hoe een proces eruit moet zien en het zelf configureren in een Low Code-systeem.
Niemand is te goed voor standaard
Ik heb de eerste resultaten gezien van zo’n exercitie voor een backoffice-systeem. De simpele transacties zagen er goed uit, maar complexe zaken waren nog niet meegenomen. Het is dus ingewikkelder dan leveranciers beweren. Het bouwen van complexe systemen blijkt toch echt een specialisme. Kleinere toepassingen die ik zag (ontwikkeld door IT specialisten) werkten na diverse aanpassingen prima.
Elke bank of verzekeraar denkt uniek te zijn. En dat is ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat ze te goed zijn voor standaard componenten of systemen. In plaats van alles op maat te laten ontwikkelen, kunnen organisaties zich wat mij betreft beter afvragen hoe ze standaarden kunnen gebruiken. Zelf vind ik het slimmer om processen aan te passen dan standaard componenten of systemen. Kijk bijvoorbeeld naar autofabrikanten. Audi, Mercedes en Lamborghini gebruiken dezelfde robots, motoren en technologieën, terwijl ze heel andere auto’s produceren.
Blijf bij je core
Het idee dat banken en verzekeraars eigenlijk IT-bedrijven zijn? Dat is wat mij betreft zo onwaar als dat Audi een robotbedrijf zou zijn. Banken en verzekeraars zijn er voor hun klanten. Het is hun taak om ze goed van dienst te zijn, met de beste producten. Leveranciers van standaardpakketten bouwen veel expertise op in de praktijk, die ze vertalen naar nieuwe toepassingen. Ze investeren permanent in technologische ontwikkelingen en zijn dus altijd up-to-date. Ik denk daarom dat IT-bedrijven met een focus op de bancaire- en verzekeringsmarkt in staat zijn om de juiste standaarden te ontwikkelen. Mijn advies? Blijf bij je core! En kies de juiste componenten en pakketten. Als iedereen zich concentreert op waar hij echt goed in is, worden we daar allemaal beter van.