De Social wereld van Banken: bijna 2 miljoen volgers in totaal
In ons onderzoek naar de inzet van Social Media door de banken is ABN AMRO in 2017 als duidelijke winnaar naar voren gekomen. Het biedt 24/7 service op alle Social kanalen en zet Facebook Live actief in, niet alleen voor haar particuliere klanten, maar ook voor haar zakelijke klanten. De tweede plek gaat naar Rabobank en ING staat op nummer 3.
In totaal hadden de 13 banken, die in ons onderzoek zijn meegenomen, bijna 2 miljoen volgers op hun Social Media kanalen. Facebook telde de meeste, nauw gevolgd door Twitter. De banken plaatsten zelf 8.842 berichten op de kanalen. De top drie banken hebben 2/3e van alle fans.
Facebook: Kanaal van de grote getallen
- Het totaal aantal Facebookfans van de banken samen kwam op 902.886. ING staat met 371.940 fans op nummer 1, Rabobank op 2 met 208.900 fans en ABN AMRO volgt met 122.527.
- Door de banken zijn in totaal 3.595 berichten geplaatst, waarvan de meeste in oktober. ABN AMRO was met 1.548 berichten het meest actief.
- 31% liet reviews zien op hun Facebook pagina. Om hun doelgroep te bereiken is alleen het delen van veel berichten geen garantie meer tot succes. Het gaat vooral om inspirerende merkcontent en de effectiviteit van de berichten.
LinkedIn: Nog weinig interactie
- Op LinkedIn werd een fanbase gecreëerd van totaal 542.226 volgers. ABN AMRO had er het meest: 202.297.
- Door de banken zijn in totaal 1.717 berichten geplaatst. Vanuit de consumenten kwamen er 543 reacties. Er vond nog weinig interactie plaats.
YouTube: Views bewijzen de kracht. Er werden 564 video’s geüpload. Dat leverde meer dan 15 miljoen views op.
Instagram: Gericht op jongeren
Dat de banken ook de jongeren willen bereiken blijkt uit de inzet op Social kanalen als Facebook en zeker ook Instagram. Instagram trok in totaal 23.551 fans. Zelf plaatsten de banken in totaal 273 berichten. Op Instagram Stories en Facebook Live worden de jongere doelgroepen gezocht met content die aansluit bij het sponsorship van de banken in sport en cultuur.
Niet alleen financiële content
Het blijkt ook effectief om in de content aan te sluiten bij onderwerpen die niet direct met de financiële wereld van doen hebben, maar die wel grote groepen mensen aanspreken. Met hun sponsorship van sport & cultuur geven ze daarmee invulling. Zo sponsort ABN AMRO het tennistoernooi in Ahoy, is ING de hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal en is Rabobank sponsor van de Nederlandse Hockeybond.
Website: Klant wordt op Social gewezen, maar scores kunnen omhoog
Ons onderzoek toont aan dat er nog kansen liggen op het gebied van Social en service.
- Zo toont slechts 8% de reactietijden van webcare vanaf de klantcontactpagina
- biedt 30% van de banken WhatsApp aan als extra klantcontactkanaal
- heeft 46% een chatfunctie op de website
- biedt 54% Social Media aan als klantenservicekanaal
Benieuwd naar alle resultaten? Klik hier om het SoMe Magazine 2018 te downloaden.