ITDS-directeur Arjen de Boer: ‘Geef de nieuwe generatie de ruimte’

Hij bestrijdt het beeld rond Generatie Z. En ook het imago van de financiële sector als werkgever verdient een opkikker, vindt Arjen de Boer. Bijna 25 jaar geleden richtte hij ITDS Business Consultants op, samen met Esther Lens. Zij opereerde de eerste 22 jaar als CEO, De Boer nam het stokje over na de overname door Redmore. We vroegen de CEO naar zijn visie op zes thema’s rond het vak, de sector en uiteraard ITDS zelf.

1. De volgende generatie


Hoi Arjen. Vanuit ITDS werk je met een team van vooral jonge mensen in Nederland, Polen en Portugal. Hoe kijk je aan tegen de nieuwe generatie?

“Er wordt vaak gediscussieerd over Generatie Z. Dat die zo anders is dan andere generaties. Maar ik ben niet anders gewend. Elke generatie is anders en heeft zo z’n uitdagingen. Daar zul je op moeten anticiperen.”

“Het is je eigen beperking – het niet willen of kunnen veranderen – die in de weg staat om zo’n nieuwe doelgroep goed te begrijpen en ermee om te gaan.”

“Als je ziet wat zij op deze jonge leeftijd al voor ideeën hebben, hoe ze zaken oppakken. Echt heel mooi om te zien. Ze kijken anders naar onze wereld. Geef ze ruimte en kijk wat ze kunnen. Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar ik geloof er oprecht in. Wij willen toch ook dat deze wereld verandert.”

“Esther en ik hebben de afgelopen 24 jaar hard gewerkt aan het ontwikkelen van een organisatie van met name jonge consultants. Dit houdt ons scherp en dus ook relevant. Mensen die net uit de schoolbanken kwamen en reageerden op een traineeship voor consultancy. Eigenlijk wisten ze onvoldoende waarvoor ze kozen.”

“Achteraf hoor je vaak dat het in hun ogen de beste stap is geweest. Veel van deze trainees werken nog steeds bij ITDS. Natuurlijk vertrekken er op een bepaald moment mensen uit de organisatie om een volgende stap te maken. Ik mag en kan ons natuurlijk niet vergelijken met Ajax. Toch zie ik ons soms wel als een leerschool voor een verdere succesvolle carrière.”

“Ik denk vaak na over wat de succesfactoren zijn. Je wilt mensen richting en ruimte geven, maar ze ook aan hand nemen als het nodig is. Met name de combinatie van het traineeship met inhoudelijke en personal skills, naast werken bij banken, verzekeraars en pensioenfondsen, geeft echt een supermooie kickstart van hun carrières. Gekoppeld aan een hele grote groep ervaren ITDS-consultants, is dit een unieke formule”.

“Op papier klinkt het allemaal zo mooi, maar de praktijk is natuurlijk complex. Toch is er niets mooiers dan zien hoe jonge mensen zich ontwikkelen. Terwijl je weet dat ze ook weer weggaan. Lifetime employment bestaat gewoon niet meer.”

2. De markt verdient een dynamischer imago


Waarom ligt de focus van ITDS op het bank en verzekeringswezen?

“Mijn vader was vroeger sportjournalist en ik dacht altijd iets in het sportmanagement te gaan doen, totdat ik Esther Lens tegenkwam en al bij een verzekeraar had gewerkt. Toen kwam ik in deze markt terecht.”

“Wat veel mensen en met name de jongeren niet weten, is dat het gewoon een leuke, inspirerende en uitdagende markt is. Een complexe markt die voor veel uitdagingen staat, zoals wet- en regelgeving, het toezicht, de digitalisering en de veranderende behoeften van de klanten.”

“Allemaal ingrediënten die jonge, ondernemende mensen kansen geven zich te ontwikkelen en invulling te geven aan ingewikkelde vraagstukken. Men heeft het vaak over Bol.com, Coolblue, et cetera – prachtig mooie bedrijven, maar in financiële sector gebeurt zeker zoveel.”

“Ik weet zeker dat als je eenmaal in deze markt werkt, je er niet zo snel weer uit wilt. De perceptie is echter anders. Samen met onze klanten zullen we dit imago moeten veranderen.”

3. Klanten blij maken


Waarom kiezen opdrachtgevers voor ITDS?

ITDS werkt al jaren in deze markt. Ik zie ons soms als de ‘hidden gem’ in de financiële sector. We zijn geen Big Four, maar onze impact bij klanten is van grote toegevoegde waarde. Wij brengen echt verandering binnen en zorgen dat er ook iets gebeurt.”

“Bij ons geen arrogantie dat wij het wel even voor de klant doen, nee: wij doen het samen mét de klant. Dit klinkt allemaal zo cliché, maar hier gaat het wel om. Een klant echt beter maken, dat is nog steeds onze drijfveer. Dag en nacht.”

“Dat zie je ook aan onze lijst van opdrachtgevers. Ze zien ons niet als detacheerder die tijdelijke capaciteit levert. Nee, het gaat om echt impact maken. Echt op businessthema’s als pensioenakkoord en datamanagement het verschil maken. Administraties inrichten, over programmamanagement. Met en door mensen met diepgaande kennis van het bank- pensioen- en verzekeringswezen. Daar worden wij blij van.”

4. Private equity zorgt voor kansen


Een kleine vier jaar geleden zijn jullie overgenomen. Wat is er veranderd?

“We zijn sinds 2019 onderdeel van Redmore. En Redmore is weer onderdeel van House of HR, een vooraanstaande Europese HR-professional. Naast ITDS bestaat Redmore uit Profource, Vialegis, Agium, Talent&Pro en Triple A. Allemaal marktleider op hun eigen terrein.”

“Redmore heeft sterke merken bij elkaar gebracht. Tekenend is dat de oprichters van deze merken nog steeds binnen Redmore werkzaam zijn. De combinatie is uniek en succesvol. Redmore is aanwezig in zeven landen met meer dan 2.000 professionals. Een club die haar klanten echt verder helpt, sterk in het realiseren van zaken – en steeds meer ook erkend en herkend wordt door opdrachtgevers.”

En zelf werd House of HR onlangs onderdeel van Bain Capital

“Vaak zegt men dat private equity niet goed is voor je bedrijf en het karakter ervan. Tot nu toe heb ik dit niet zo ervaren, sterker nog: het heeft ons de nodige versnelling gegeven. Het netwerk en de kennis van House of HR en Bain zorgt ervoor dat wij sneller onze doelstellingen en ambities kunnen nastreven. Dankzij het grote netwerk gaan er sneller markten open.”

“Het ligt nog steeds aan jezelf of je de kansen ziet en pakt en niet alleen de bedreigingen. Wil je jezelf nog steeds blijven ontwikkelen of niet? Dat blijft het credo.”

5. Greenwashing


Hoe draagt ITDS zijn steentje bij aan een betere wereld?

“Mij wordt vaker gevraagd wat wij doen om bijvoorbeeld onze CO2-footprint terug te brengen en diversiteit & inclusie te stimuleren. Superbelangrijke onderwerpen. Wat ik echt gaaf vind, is dat dit bij ons met name wordt gestuurd door onze eigen mensen. Het zijn dus ook allemaal authentieke ideeën.”

“Ik heb zelf iets minder met allerlei opgelegde beleidsdoelstellingen, aan targets die gewoon nog niet haalbaar zijn. Onze eigen medewerkers bepalen bijvoorbeeld zelf wat ze willen op het gebied van mobiliteit. Een elektrische auto, een leasefiets of gewoon geld – het kan allemaal. Je merkt dat ze elkaar daarin ook corrigeren.”

“We hebben geen vrouwenquota. Ik vind het wel belangrijk dat wij veel vrouwen in dienst hebben – bijna de helft is vrouw bij ITDS. Welke religie, nationaliteit of afkomst, het maakt ons niet uit. We maken geen onderscheid.”

“Authentiek zijn is voor ons belangrijk en dat willen onze mensen ook kunnen zijn. Daar moeten we aan werken. Dat gevoel moeten we blijven overbrengen. Cadeaus inpakken met z’n allen, voorlezen in verzorgingstehuizen – dat komt van de mensen zelf.”

“Ik geloof zelf niet zo in ‘ticking the boxes’. Iedereen loopt gewoon te blaten, maar doe even normaal. Het moet oprecht zijn. Dan maar minder snel, maar wel vanuit het hart en volle overtuiging. Misschien is dat wel een vrouwelijke insteek.”

6. Trots


Tot slot, wat betekent 25 jaar ITDS voor jou?

“Dat is echt iets heel moois. 25 jaar klinkt lang, maar we hebben er met hart en ziel energie in gestopt. De successen die dat oplevert zorgen ervoor dat wij het nog steeds met heel veel plezier doen.”

“Vorig jaar zijn we verkozen tot beste adviesbureau voor verzekeraars. Naast de consultancybusiness voor de financiële sector in Nederland bedient ITDS de financiële sector in Polen met nu al meer dan 300 consultants en 25 consultants in Portugal. Het klinkt als een jongens- of meisjesdroom.”

“Natuurlijk hebben wij ook onze uitdagingen gehad. Maar als je ziet dat jouw mensen zichzelf nog steeds ontwikkelen. Dat je echt wel een bijdrage levert aan het beter maken van de markt. Dat klanten je daarom waarderen en terugvragen. Dan zijn we daar echt trots op!”

En je eigen rol daarin als CEO?

Ik kom uit een tijd waarin je, als je iets wilde bereiken, er wel iets voor moet doen. Daar geloof ik nog steeds in. Dat geef ik mijn kinderen ook mee. We werken in een serieuze business. Maar wat ik ook weet, is dat je lol moet hebben. Je moet ook kunnen relativeren. Zowel zakelijk als privé.”

“Ik weet nog wel dat ik het eerste jaar binnen ITDS mezelf erg de directeur vond. Later heb ik daar hard om kunnen lachen. Laten we onszelf niet al te serieus nemen. Gewoon doen waar je goed in bent en dat met een hoop plezier. Dat geeft mij energie.”

“Fouten maken? Ja! Dat moet, anders kom je gewoon niet verder. Niemand is perfect, gedraag je dan ook niet zo. Mensen prikken er toch wel doorheen. Dat is het mooie ervan. Ik geloof heel erg in zelfreflectie en dicht bij jezelf blijven. Misschien allemaal mooie managementwoorden, maar ik bedoel ze echt zo.”

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel