De bank waar ik klant wil zijn

PSD2 ITDS

Veel banken zijn nog steeds bezig met de vraag welke impact de Payment Service Directive 2 zal hebben op de bedrijfsvoering. Ondertussen lopen zij kansen mis die deze nieuwe Europese betaalrichtlijn hen biedt.  Floor Kleemans, Tim Kromwijk en Maarten Breimer van ITDS hebben zich verdiept in de richtlijn. ‘Een bank blijft relevant, vooral als deze de weg gaat wijzen wat je als consument met jouw betalingsgegevens kan doen.’

De omzetting van de Europese richtlijn naar Nederlandse wetgeving wordt misschien met een aantal maanden uitgesteld, toch is de PSD2 hoe dan ook dichtbij. Maar veel banken zijn nog niet klaar voor de implementatie. Een bank die al wel over de nieuwe wetgeving communiceert met klanten wordt erop aangekeken dat nú al te doen. In de media begint de impact van de wetswijziging langzaamaan te landen, maar daarbij wordt vooral een negatieve kant belicht.

Kansen van PSD2

De PSD2 kan echter veel kan betekenen voor een open en gebruiksvriendelijk betalingslandschap. Het uitgangspunt is simpel. Banken vervullen van oudsher een verbindende rol. Als iemand een zak met geld over (of nodig) had bracht een bank diegene in contact met de juiste partij die geld nodig (of over) had. Met de PSD2, is het niet anders. Alleen gaat het nu niet meer om die zak met geld, maar ook om een zak met data. Dat banken nu verplicht worden rekeninggegevens open te stellen voor derde partijen zal innovatie bevorderen, nieuwe toetreders de ruimte bieden en de gevestigde orde opschudden.  Overigens natuurlijk altijd en alleen met toestemming van de klant.

Terug naar de kern

Het klopt dat banken in het kader van PSD2 hun diensten moeten aanpassen om in de toekomst relevant te blijven. Ook is het lastig communiceren, helemaal met een overheid die een vertragende factor kan zijn. Het advies om hiermee om te gaan is: ga terug naar de kern. Pak als bank de rol als verbinder weer op en wijs consumenten de weg in de aankomende verandering. Maak duidelijk dat het om een verbetering gaat. Het maakt het financiële leven van de consument overzichtelijker, duidelijker en wellicht ook goedkoper, mits alles goed en veilig gedaan wordt. En daarbij kan een bank een belangrijke rol spelen.

Overtuig klanten van je meerwaarde

Er zijn door fintechs nu al apps ontwikkeld die een consument erop wijzen welke aankopen men nog kan doen, welke verborgen kosten men maandelijks heeft en hoe die stop te zetten. Ons advies aan de banken is om in die ontwikkelingen fintechs te kiezen om een samenwerking mee aan te gaan. Partijen waarvan je als bank zegt, “Dit zijn onze Trusted Third Parties. Deze partijen hebben echt een toegevoegde waarde voor de consument, ga met hen in zee! Een bank die zo’n samenwerking aangaat en een voorkeur durft uit te spreken voor specifieke fintechs, laat zien dat het een bank is die weet waar ze het over heeft. Die graag vooruit wil en overtuigd is van haar meerwaarde. Een bank die de klant helpt om op een veilige en betrouwbare manier met zijn zak met data om te gaan. Een bank waar ik klant wil zijn.

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel