David is Manager én Career Counselor

 

David Fokker (36) is naast zijn functie als Manager ook Career Counselor bij ITDS. Hij begeleidt consultants en helpt ze om het meeste uit hun carrière te halen. Tegelijkertijd is hij er voor ze als het even niet zo goed gaat, of om ze te helpen bij interne procedures. ‘Ik heb gesprekken met onze consultants over hun ambities en plannen. Samen komen we op concrete acties om deze te bereiken. Zo probeer ik ze een platform te geven om zich te ontwikkelen.

 

Hoe ben jij bij ITDS terechtgekomen? 

“Ik ben benaderd op het goede moment, want ik was uitgeleerd bij mijn toenmalige werkgever. Ik wilde meer de managementkant op. Mensen aansturen en begeleiden. Ik heb hier de perfecte combi gevonden: ik doe mooie projecten bij interessante klanten in de financiële dienstverlening en daarnaast heb ik een team van mensen die ik aanstuur en begeleid. Die combi is fantastisch.”

 

Kun je wat meer vertellen over jouw projecten die je vanuit ITDS bij klanten doet?

“Ik werk nu bijna twee jaar bij ITDS. Mijn eerste opdracht was bij Nationale-Nederlanden en daar zit ik nog steeds. Tijdens mijn eerste opdrachten was ik bezig met het implementeren van een nieuw digitaal archief. Eerst binnen één business line, later voor alle business lines binnen Pensioen & Leven. Ik was verantwoordelijk voor de implementatie bij de business. Denk hierbij aan het opstellen van het datamodel, de mapping van data en de connectie van applicaties met het nieuwe archief. Op de afdelingen moesten processen en werkinstructies worden aangepast en er moesten trainingen gegeven worden. Dit coördineerde ik. Naast deze opdrachten was ik projectmanager van een label-rebranding. Op dit moment ben ik Product Owner van een team dat werkt aan interfaces naar adviseurs en werkgevers.”

 

En daarnaast ben je dus Career Counselor. Wat is dit voor rol? 

“Ik begeleid tien counselees. Eén keer per drie weken heb ik een gesprek met de counselee. We bespreken zijn of haar ontwikkeling op basis van de doelen en afspraken die we eerder hebben vastgesteld. Ik maak ook verbinding tussen verschillende consultants. Zo heb ik bijvoorbeeld een Associate Business Consultant verbonden met iemand die wat meer senior is op zijn specifieke opdracht. Dus zo kunnen zij elkaar helpen en leren van elkaar.”

 

Hoe help je consultants om thuis te werken?

“Ten eerste, continu thuiswerken is niet makkelijk. Het is zoeken naar de juiste manieren om in verbinding te blijven. We staan er in ieder geval bewust bij stil. We hebben aandacht voor iedereen en helpen waar dat kan. We zorgen ook voor ontspanning en kijken naar wat er wél kan. Zo hebben we boswandelingen gemaakt in groepjes van vier. En ik heb een-op-een wandelingen gemaakt met counselees. Via een app doen we een challenge wie elke dag een wandeling maakt. Leuk om samen te doen!”

 

En hoe help je ze om hun vaardigheden te ontwikkelen?

“We hebben gemerkt dat we bepaalde consultancy-skills meer naar voren willen halen. Met hele praktische tips: hoe pas je bepaalde modellen en principes toe en hoe kun je dat bij de klant inzetten? De afgelopen week ging het bijvoorbeeld over het piramideprincipe, MECE en Storyboarding. Daar hebben we leuke cases voor gedaan. Als Career Counselor pas ik gesprekstechnieken toe om mijn team aan het denken te zetten en te laten anticiperen op situaties. Daarnaast help ik ze om zichzelf te laten zien. Ik zet ze in verschillende sub-groepjes en laat ze presentaties geven aan het MT. Dit zijn leerzame ervaringen.”

 

Vanuit de business line Digital Transformation zitten jullie dicht op het contact van onze klanten met hun klanten. Zien jullie veranderingen in het corona-tijdperk?

“Een van mijn collega’s heeft een Covid-monitor ontwikkeld voor banken. Zij krijgen hele specifieke vragen, business-to-business, maar ook van particuliere klanten. ‘Hoe zit het nou met die regeling en met mijn bank en met mijn beleggingen?’. Met zijn monitor kan hij die vragen beter categoriseren en verder oppakken. We werken ook bij een uitvaartverzekeraar. Daar is het elke keer schakelen na nieuwe maatregelen. De communicatie naar uitvaartverzorgers en klanten moet actueel, volledig en juist zijn. Dat gaat altijd digitaal. Ik zie dat de urgentie nogmaals wordt aangestipt van online actueel zijn en alles digitaal hebben. Daar kunnen wij natuurlijk heel goed bij helpen.”

 

Wat maakt een ITDS-consultant nou anders dan anders?

“Ik denk dat een ITDS-consultant pragmatisch is. Ja, we kunnen mooie adviesrapporten schrijven en geven. Daar hebben we de kennis voor, maar we kijken wat er nodig is om echt verder te komen en iets te implementeren. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je zelf dat ondernemende en proactieve hebt. Je komt in een organisatie die nog niet helemaal uitgekristalliseerd is. We zijn samen aan het zoeken hoe we de beste samenwerking vormgeven, dat biedt veel kansen. Mensen die gewoon hun klus draaien passen minder bij ITDS. Als je een idee hebt dan kun je dat makkelijk oppakken, mensen verzamelen en aan de slag gaan. Er is niemand die je tegenhoudt. Het wordt juist gestimuleerd. Dus je werkt het uit, presenteert een paar opties en gaat het doen. Dat is wel kenmerkend voor ITDS.”

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel