Bespaar tijd én geld met data-driven Due Diligence
Customer Due Diligence, beter bekend als Know Your Customer, is vaste prik bij het beheren van particuliere en zakelijke klanten. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht om dit zorgvuldig te doen en het risico continu te monitoren. Vaak gebeurt dit onderzoek handmatig. Kan dat slimmer, sneller en kostenefficiënter? Samen met SynerScope zochten we het uit. Het resultaat? We ontwikkelden een model dat structureel mankracht en budget bespaart.
Maak slim gebruik van data om achterstanden te voorkomen
Om een due diligence-onderzoek snel én goed uit te voeren, is data de sleutel. Met SynerScope ontwikkelden we een model waarmee je grote delen van het onderzoek data gedreven uitvoert, en dus efficiënter kunt werken. Nieuwe achterstanden kunnen hiermee voorkomen worden, hetgeen tijd en geld bespaart.
Data-driven Due Diligence in zes stappen
In plaats van elk dossier individueel te behandelen, plaatsen we ze in context met vergelijkbare dossiers. Hierdoor kan niet-passend gedrag beter geïdentificeerd worden. Dat doen we samen met de business, in zes stappen:
1. We analyseren processen en controles
2. We richten de infrastructuur in, lokaliseren alle data en ontsluiten deze
3. We verbinden en visualiseren data voor analyse en inzicht
4. We combineren kennis uit de business met data-inzichten
5. We brengen de oplossing in de praktijk
6. We doen een audit en evalueren de resultaten
Data-driven Due Due Diligence in de praktijk
We konden ons model recent in de praktijk brengen. Een bank vroeg ons om de handmatige processen voor het vaststellen van een beoordelingsindicatie voor 60.000 klantdossiers te analyseren en efficiënter te laten verlopen.
In een periode van drie maanden voerden we de zes stappen uit, samen met vertegenwoordigers uit de organisatie. Het resultaat? Handmatig werk beperkten we tot een minimum. Klantevaluaties kunnen nu vier keer zo snel uitgevoerd worden. Dat scheelt al snel tussen de 37.500 en 42.500 manuren, met daarbij een besparing tussen de 1,4 en 1,6 miljoen euro.
Samen met SynerScope helpen we u graag verder
Sinds 2015 werken we als partners samen met SynerScope. We bundelen krachten op het gebied van domeinexpertise, projectmanagement en Advanced Analytics & Tooling. Samen voerden we meerdere succesvolle projecten uit bij toonaangevende financiële instellingen.