Bedreiging door BigTech Insurance dwingt tot digitale wendbaarheid
BigTech organisaties als Amazon, Apple, Google, Facebook, etc. lijken hun volgende initiatieven op de verzekeringsmarkt te richten. Die bedreiging is zeer reëel. Met excellente klantervaringen en het volledig omarmen van digitale vaardigheden, al of niet in samenwerking met FinTech’s, moeten gevestigde verzekeraars goed in staat zijn om aan deze dreiging het hoofd te bieden” stelt Edwin Steenvoorden, directeur Business Development bij ITDS met meer dan 30 jaar ervaring in het vakgebied van ICT en Verzekeringen.
“Al sinds enige jaren spreken we in verzekeringsland over de disruptie die de markt te wachten staat. Veel is gezegd over de opkomende dreiging van retailers die verzekeringen gaan verkopen, over Fintechs die radicaal andere bedrijfsmodellen gaan introduceren en over fabrikanten die verzekeringen “onderdeel” van hun product zouden maken. Alhoewel genoemde ontwikkelingen zeker hun impact gehad hebben op de markt kunnen we tot nog toe niet zeggen dat we hier te maken hebben met een radicale verandering. De genoemde BigTech organisaties hebben vanwege hun superieure mogelijkheden op het gebied van digital (digitale kanalen, data analyse, klant ervaringen, etc.) een fantastische uitgangspositie. Gaat deze nieuwe ontwikkeling er nu voor zorgen dat de gevestigde partijen radicaal anders moeten gaan werken?
Steenvoorden, die zich met zijn expertise richt op de effectieve toepassing van technologie om organisaties succesvoller te maken, waarschuwt: “De grote BigTech multinationals ontplooien al verschillende initiatieven op de markt. Zo heeft Amazon al in 2016 het Protect programma geïntroduceerd waarin klanten de garantieperiode van aangeschafte producten kunnen verlengen, kijkt Apple naar de Zorgmarkt en heeft Google geïnvesteerd in start-ups zoals Lemonade. Daarnaast zijn dit ook de organisaties die zwaar inzetten op digitale assistenten en systemen op basis van Internet of Things (IoT) die bijvoorbeeld continu de status van cruciale functies in huis monitoren, zoals Nest van Alphabet/Google). Wat maakt deze organisaties in aanleg nu zo een bedreiging? Het antwoord op deze vraag heeft verschillende facetten. Ten eerste zijn dit organisaties die Digital tot in hun haarvaten van hun bedrijfsvoering hebben zitten. Door hun achtergrond als BigTech in te zetten zijn zij op natuurlijke wijze in staat om over digitale kanalen te communiceren met hun klanten. Ten tweede kunnen zij door deze digitale achtergrond snel en wendbaar reageren en nieuwe producten en combinaties op de markt zetten. Ten derde zijn zij als geen ander in staat om de voordelen van data en geavanceerde analyses in te zetten. Data die ze zelf kunnen verkrijgen door hun IoT vaardigheden in te zetten. Het gebruik van slimme algoritmes op basis van grote hoeveelheden data geeft de mogelijkheid om zeer gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en de klantbeleving te optimaliseren.
Naast de vele technische voordelen die de Big Tech’s hebben begint ook de publieke opinie positief te veranderen. Het World Insurance Report 2018 van Capgemini en EFMA heeft uitgewezen dat bijvoorbeeld 1 op 3 klanten in de USA en 1 op 5 klanten in Europa zouden overwegen om hun verzekeringen te kopen bij BigTech’s. Klanten voelen zich ook steeds comfortabeler om deze producten af te nemen omdat ze gewend zijn aan het afnemen van verschillende producten van deze organisaties. De grootste bezwaren rondom privacy wordt weggenomen door deze trend. Sterker, de jongere en “tech savvy” generatie is zeer bereid om persoonlijke informatie te delen als daar een persoonlijke, op maat gemaakte, ervaring tegenover staat.
Welke strategie kunnen de gevestigde verzekeraars adopteren om aan deze ontwikkelingen het hoofd te bieden? Uiteraard zal dit per verzekeraar en productgroep variëren. Het is echter een veilige aanname dat digitale vaardigheden en bedrijfsvoering hier een belangrijke rol spelen. Het digitale paradigma is voor verzekeraars bepaald niet nieuw. Straight Through Processing, Front Office Integration, Digitale claim afhandeling, Chatbots, Fraude preventie op basis van slimme algoritmes en geautomatiseerde facturering zijn ondertussen redelijk gemeengoed. Wat de volgende stap zou moeten zijn is een geheel geïntegreerde aanpak van dit domein. Een holistische strategie die niet alleen specifieke oplossingen in zich heeft maar ook een alles omvattende aanpak waarin het gebruik van data gemaximaliseerd kan worden. Met name de steeds belangrijker wordende real time data en analytics verdient een aanpak over de silo’s en kanalen heen. Vervolgens zouden deze gecombineerd moeten worden met een flexibele back office omgeving op basis van Cloud en FinTech achtige technieken. Hiermee bereiken verzekeraars de mogelijkheid om gepersonaliseerd en snel met hun klanten te communiceren en ze daarmee een goede ervaring te geven over de verschillende kanalen heen. Dit is uiteraard met name van groot belang omdat verzekeraars traditioneel nog steeds minder contactmomenten hebben dan bijvoorbeeld banken en zeker de BigTech’s. Daarnaast hebben verzekeraars het voordeel van hun excellente product en marktkennis waardoor een zeer krachtige combinatie ontstaat. Over krachtige combinaties gesproken; dit is ook het moment om nog eens goed te kijken naar het opnemen van FinTech’s in het ecosysteem van de verzekeraar. Niet voor niets spreekt het World Economic Forum in hun beschouwing over de invloed van Fintech’s over een “supermarkt voor vaardigheden”.
Concluderend kunnen we stellen dat gevestigde verzekeraars zich wel degelijk tegen de bedreiging van de BigTech’s kunnen verdedigen. Door te kapitaliseren op de excellente kennis en de positionering als geloofwaardige partij. Daarbij is het een must dat de verzekering meer is dan alleen de dekking.
Edwin Steenvoorden is directeur bij ITDS business consultants en heeft meer dan 30 jaar ervaring in het vakgebied van ICT en Verzekeringen. Met zijn expertise richt hij zich op de effectieve toepassing van technologie om organisaties succesvoller te maken.