Metadata tooling: de zoveelste innovatietrend, of wél zinvol voor je business?

In de wereld waarin we leven, is data ontzettend belangrijk. Maar ben je ook al bekend met ‘metadata’? Kort gezegd: dit is alle informatie óver je data. Denk aan een bestandsformaat, de definitie van een dataveld en de bijbehorende databases. Als je écht waarde uit je data wilt halen, is het voor organisaties van belang om ook de metadata te analyseren. Met de juiste tools kun je zo aan de slag – óók als je geen IT’er bent.

 

Data over data 

Een simpel voorbeeld: als je met de rechtermuisknop op een bestand klikt, dan staan er onder ‘eigenschappen’ allerlei gegevens. Denk aan de bestandsextensies, het woordenaantal, de timestamps en de datum waarop het bestand is aangemaakt. Dit noemen we metadata: de informatie over je documenten. Zie het als de genetische samenstelling van je gegevens, net als bij DNA.

 

Terug naar de vorige eeuw

De eerste metadatatools dateren al van vóór 2000. Dit waren vooral data inventories, waarmee je gegevens opslaat en zo beschikbaar stelt voor IT-gebruikers. Sinds 2010 is er een verschuiving te zien door de ontwikkeling van big data, data stewardship en datamanagementtools. Metadata was niet langer alleen iets voor IT’ers, de héle business kreeg ermee te maken.

Afgelopen twee jaar zijn steeds meer datawarehouses en -apps ontsloten, zodat ze voor alle gebruikers in de organisatie toegankelijk zijn. Tegelijkertijd wordt tegenwoordig alle bedrijfsinformatie gemigreerd naar de cloud, waardoor de vraag naar een goede metadatatool alleen maar toeneemt. Dat – samen met een gebruiksvriendelijke interface – verklaart de enorme aandacht voor allerlei nieuwe datatools.

Data Catalog 3.0 is de laatste versie van metadatatooling. Inmiddels zijn er meerdere tools op de markt, en ontwikkelen diverse cloud-aanbieders applicaties die de functies van Data Catalog 3.0 bieden.

 

Profiteer van metadatatools

Voorheen was het lastig om de waarde van metadata te laten zien, maar tegenwoordig hoef je geen doorgewinterde IT’er te zijn om met metadata aan de slag te gaan. De tools zijn erg gebruiksvriendelijk, waardoor iedereen binnen de organisatie ermee uit de voeten kan. Zo kun je data lineage beter vormgeven, en metadata nóg efficiënter beheren.

Maar er zijn meer voordelen. Niet alleen gebruik je de tools om databases te structureren, ze bieden je ook de mogelijkheid om strategisch over je data na te denken. Met de tools kun je namelijk niet alleen gestructureerde, maar ook ongestructureerde data weergeven. Denk aan social media of video’s gekoppeld aan klant- en productdata.

 

Laat je bedrijf groeien

Door gegevens aan elkaar te koppelen en van metadata gebruik te maken, kun je als organisatie écht waarde uit je data halen. Metadata tooling is niet de zoveelste  innovatietrend, maar een innovatie die écht zinvol is voor de business. Zorg dus dat je deze innovatieve boot niet mist en laat je business groeien.

 

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Insights