De Data Consultant: overbodig door- of juist nodig voor Artificial Intelligence?

Het is al jaren een van de grootste buzz woorden in de wereld van data en zowel een heilige graal als existentiële angst voor veel professionals zoals artsen, advocaten en consultants: Artificial Intelligence (AI). Een technologie met (zo lijkt het) grenzeloze toepassingen in een breed scala van industrieën én de capaciteit om taken en activiteiten van zelfs de meest hoogopgeleide professionals over te nemen. Lorena Tol, Senior Business Consultant bij ITDS, herkent deze angst en onderzoekt of haar baan als Data Consultant binnenkort overbodig wordt door de nieuwste en nu al veelbesproken ontwikkeling op het gebied van AI: ChatGPT 

De zoektocht naar een toekomstbestendige baan  

De laatste jaren zijn al veel beroepen overgenomen door Artificial Intelligence. Geen wonder dat ik na mijn afstuderen op zoek ging naar een baan waarbij de menselijke expertise onmisbaar blijft. Na een grondige zoektocht sloot ik een carrière als ’taxichauffeur’ uit (want.. Elon Musk en zijn zelfrijdende auto’s). ‘Analist’ (omdat AI gemakkelijk patronen kan vinden en voorspellingen kan doen). En ‘radioloog’ (omdat AI steeds beter wordt in het detecteren van afwijkingen in medische beelden). Ik heb zelfs ‘kunstenaar’ uitgesloten omdat AI ook prima in staat leek om nieuwe schilderijen, muziek en poëzie te maken op basis van succesvolle kunstwerken uit het verleden. 

Uiteindelijk ben ik dataconsultant geworden bij ITDS. Ik dacht dat deze functieomschrijving vaag genoeg zou zijn om niet direct overgenomen te kunnen worden door AI. Door data toe te voegen als vakgebied en wat communicatie- en projectmanagementvaardigheden aan te leren, dacht ik dat ik een solide kennisbasis zou hebben om te gebruiken in mijn advieswerkzaamheden. Mooi, ik hoef mij geen zorgen meer te maken over AI. En tegelijkertijd kan ik klanten helpen met uiteenlopende problemen op het gebied van datamanagement, Governance en kwaliteitsmanagement! 

Baanbrekende AI technologie 

So far so good, right? Totdat ik een gesprek begon met chatGPT. Dit is een chatbot die antwoord kan geven op de meest uiteenlopende vragen. De chatbot is een zogenaamd ‘language model’. Het model is getraind door OpenAI, met behulp van supervised en unsupervised learning technieken en een dataset van tekst uit verschillende bronnen, waaronder boeken, artikelen en websites.  

Na wat smalltalk, stelde ik de chatbot (laten we hem Bob noemen) een aantal echte consultancy adviesvragen. Zoals: ‘wat zijn top 10 datatrends voor 2023?’ en ‘weet je wat de grootste data-uitdagingen zijn waar financiële dienstverleners tegenwoordig tegenaan lopen?’ Daarna vroeg ik hoe hij een aantal van deze uitdagingen aan zou pakken.  

Ik was behoorlijk onder de indruk van de reacties! Bob gaf onmiddellijke, gestructureerde en geloofwaardige antwoorden. Die mij minstens een half uur zouden hebben gekost om op te stellen, als ik een zoekopdracht op internet of in andere bronnen zou hebben uitgevoerd, de resultaten zou hebben gestructureerd en in mijn eigen woorden zou hebben herschreven. 

Ben ik straks overbodig? 

Angst bekruipt me. Het zal toch niet..? Ik besloot Bob mijn brandende vraag te stellen: Zal Artificial Intelligence of jij, mijn baan als consultant overnemen? Een enigszins geruststellende reactie verscheen snel: 

“Als language modell heb ik geen directe ervaring met werken in de financiële dienstverlening of als dataconsultant. Ik kan je echter vertellen dat, hoewel tools en technieken voor databeheer en -analyse organisaties kunnen helpen om enkele van de uitdagingen aan te pakken, er nog steeds behoefte zal zijn aan menselijke expertise om deze tools effectief toe te passen en de bedrijfscontext te begrijpen waarin ze worden gebruikt. 

Als dataconsultant breng je waardevolle expertise en ervaring mee naar je klanten en kun je hen helpen hun datagerelateerde behoeften te identificeren en te prioriteren, effectieve datastrategieën en -oplossingen te ontwikkelen en te implementeren en datagestuurde beslissingen te nemen. Door up-to-date te blijven met de nieuwste technologieën en best practices in het veld en uw vaardigheden en expertise te blijven ontwikkelen, kunt u een waardevolle bron voor uw klanten blijven.”

Data experts blijven relevant 

Gelukkig hebben we bij ITDS een trackrecord in het helpen van klanten met datagerelateerde problemen. En blijven we investeren in onze mensen om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologieën en best practices in het veld. Zodat we relevant en waardevol blijven voor onze klanten. 

Toch ben ik nog steeds niet helemaal gerustgesteld. Ik denk dat Bob een zeer waardevolle collega zal zijn en ik zal regelmatig met hem praten, want zoals het gezegde luidt: ‘Keep your friends close, and your enemies closer’. Ook zal ik regelmatig andere toepassingen van AI blijven onderzoeken. Ik houd jullie op de hoogte!   

Welke kansen zie je?

We maken graag een afspraak. Bel ons op 0653778749 of stuur een e-mail naar e.hoekstra@itds.nl.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actueel